Företagen: ”Vi följer den engelska lagstiftningen”

Carlsberg Sverige och Kanal 5 är två av de företag som anmälts för alkoholreklam av IOGT-NTO. Båda uppger till Accent att de följer lagarna i Storbritannien. Att de bryter mot det svenska förbudet tar de inte hänsyn till.

– Det ska bli intressant att se hur KO agerar och ser på anmälan. Vi följer de engelska lagarna och den debatt som pågår om alkoholreklam där, säger Dan Panas som är presschef på Kanal 5.

På kanal 5 tillämpar man enligt Dan Panas grundregeln att inte visa alkoholreklam i program där personer under 18 år är överrepresenterade och/eller före klockan 21.

– Vår hållning är att ungdomars hälsa är viktig för oss. Vi har valt att gå längre än vad den engelska lagstiftningen kräver.

På Carlsberg Sverige anser man också att man följer de lagar och regler som gäller.

– Dessutom har vi ett eget förhållningssätt som vi följer. Vi använder aldrig människor under 25 år i våra reklamfilmer och vi sänder aldrig reklam före klockan 21, säger Henric Byström som är pr-chef på Carlsberg. Anmälan kan jag inte säga så mycket om eftersom jag inte har sett den än. Men det första blir ju att vi får ta del av den och sedan får saker ha sin gilla gång.

Utöver tv-kanaler och bryggerier har IOGT-NTO anmält en rad reklambyråer, produktionsbolag och musiker. Apans Planet är en av de reklambyråer som anmälts. De har medverkat vid produktionen av reklamfilmerna för ölet Norrlands Guld på uppdrag av Spendrups Bryggeri.

– Jag har inget att kommentera. Ring Spendrups, säger Stefan Öström, som är vd på företaget när Accent ringer.

Joanna Wågström

Mer från Accent