Politik

Lärare får ingen ANT-utbildning

Av landets 24 lärar­utbildningar är det ingen som har obligatorisk undervisning för blivande lärare om riskerna med ANT, alkohol, tobak och narkotika. Det visar en undersökning som Accent har gjort.

Enligt läroplanen har rektorn på varje grundskola ett särskilt ansvar att se till att riskerna med alkohol, tobak och narkotika integreras i undervisningen. Trots det har ingen av Sveriges 24 lärarutbildningar obligatorisk undervisning för samtliga lärarstudenter i ANT-frågor.

”Finns inslag men ingen specifik kurs”, ”Ingår inte som ett enskilt moment”, ”i så fall inbakat, inte som någon fristående kurs.” Citaten är ett axplock av de svar som ansvariga på lärarutbildningarna ger på frågan om ANT-undervisning bedrivs på skolorna.

Finns inslag av ANT
Två av skolorna säger sig ha utbildning, men enbart för naturorienterade ämneslärare. På Luleå Tekniska Universitet har utbildningen tidigare varit ett tillval, men har nu lagts ned på grund av få antal sökande. På övriga skolor finns det ”inslag”, som skolorna själva beskriver det. Mer exakt hur det ser ut eller inom vilka områden det sker har de inte kunnat svara på.

– Det ingår inte som ett enskilt moment, ANT i sig är inget ämne. Det kan ingå i det allmänna utbildningsområdet eller på den verksamhetsförlagda utbildningen men vi bygger inte lärarprogrammet så att det är totalt kompatibelt med de moment som finns i skolan, säger Suzanne Parmenius-Swärd, informationsansvarig på Linköpings Universitet.

Medicinsk och klinisk undervisning
Elin Lundgren, generalsekreterare för UNF och utbildad lärare med erfarenhet av ANT-undervisning, minns inte att det ingick någon ANT-utbildning inom det allmänna utbildningsområdet när hon gick på lärarutbildningen.

– Många lärares egna förhållningssätt till alkohol är bejakande. Som att droger är sända av djävulen medan alkohol är en norm. Deras undervisning bygger mest på det rent medicinska och kliniska, något som eleverna redan vet, i stället för att prata om attityder, vanföreställningar, grupptryck och om anledningarna till varför man dricker.

Klassläraren behöver inte utbilda
Utbildningsdepartementet är medvetet om att ANT-frågor inte har något stort fokus inom skolväsendet.

– Det finns många viktiga frågor men skulle man bara ta upp sakfrågor på lärarprogrammen skulle det till slut inte finnas tid till ämneskunskaperna, säger Fredrik Skälstad, politiskt sakkunnig hos utbildningsminister Jan Björklund.

Jan Björklund har sagt att ingen lärare ska undervisa i något som den inte har utbildning i. Hur går det ihop med den här frågan?

– Det finns inget som säger att det är klassläraren som ska undervisa i de här frågorna. Man skulle kunna lägga ut det på UNF till exempel.

Elin Lundgren menar att varje enskild skola själva måste kunna ansvara för att kursplanen följs.

– Visst kan man lämna över, men bara begreppet att lämna över undervisning. Varför ska man göra det i just den här frågan? Gör man det med till exempel fysikundervisningen, där skulle väl också nivån på utbildningen höjas om man lämnade det till någon utomstående professor.

Erik Ardelius

På Granbergsskolan i Bollnäs satsas det på ANT-frågor. Men största delen av det drogförebyggande arbetet utspelar sig inte på lektionerna. Föräldrautbildning, drogfria aktiviteter, temadagar och ett vuxenengagemang är viktigare, enligt rektor Mats Hedberg.  Läs mer.

Mer från Accent