Uppdaterad: Förbunden oeniga om kortare höstkongress
IOGT-NTOs förbundsstyrelse vill i framtiden genomföra kortare kongresser på hösten. UNF säger nej och nu föreslår man att frågan ska hanteras vidare i den gemensamma riksstyrelsen.
Den främsta anledningen till att IOGT-NTO vill ha förändringen är att kongresserna kostar allt mer att genomföra. Nettokostnaden för årets kongress i Göteborg är beräknad till 1,9 miljoner kronor, bara för IOGT-NTO.
Bakom förslaget ligger också en tanke att fokusera på själva kongressen och flytta de sociala aktiviteterna till ett separat sommararrangemang.
– Många av våra ombud tycker att det är tråkigt att sitta inlåsta i fem dagar på kongressförhandlingar och knappt hinna ta en kopp kaffe med gamla vänner som också är på plats, säger Anna Carlstedt, vice förbundsordförande i IOGT-NTO. Därför föreslår vi en koncentrerad kongress sista helgen i oktober och ett separat sommararrangemang varannat år. Då kan vi också samordna kongressen med NSF som har sitt förbundsmöte på hösten.
I stadgarna står att IOGT-NTOs kongress ska samordnas till tid och plats med UNF och IOGT-NTOs Juniorförbund. Samma förslag om förändring av kongresserna har därför lagts fram även till de andra förbundens styrelser.
– Vi avslog förslaget enhälligt på vårt möte, berättar Robert Damberg, förbundsordförande i UNF. Vi tycker inte att det är aktuellt för vår målgrupp att genomföra kongressen över en helg, tiden räcker inte för att utöva demokrati. Dessutom finns det ett stort värde i att fler än ombuden är närvarande på kongressen, det har ett stort demokratiskt värde i sig.
Robert Damberg håller med om att kongresserna blivit för dyra men tror att det finns andra sätt att lösa problemen på.
– Vi måste göra billigare kongresser, jag är säker på att det går. Vi behöver ju inte vara i de dyraste lokalerna.
Anna Carlstedt förstår kritiken och säger att det inte var något lätt beslut att fatta.
– Det var ett jättesvårt beslut som fattades med små marginaler i styrelsen. Det finns viktiga argument i båda vågskålarna men den ena vägde över.
Från IOGT-NTOs Juniorförbunds sida ser man inga principiella problem med att ha en kongress på hösten men tycker samtidigt att det är viktigt att rörelsens kongresser hålls på samma tid och plats.
– Jag tror kanske att frågan måste utredas ytterligare så att vi får en kongressperiod till på oss att stöta och blöta detta, säger Ann-Britt Hagel, förbundssekreterare på IOGT-NTOs Juniorförbund. Det stora problemet med dagens upplägg är att hitta en lokal arrangör som mäktar med det här stora arrangemanget. Dessutom vill vi gärna hitta en lösning där NSF finns med.
På riksstyrelsens möte i går beslutade man att föreslå sommarens kongresser att riksstyrelsen får ta beslut om tid och plats för kongressen 2013. IOGT-NTO kommer därmed i nuläget inte att gå fram med ett förslag som innebär att kongresserna i framtiden kan hamna på annan tid och plats än UNFs och IOGT-NTOs Juniorförbunds.
– Vi står för långt från varandra för att enas i nuläget och vill inte hamna i en situation där två förbund slår det tredje i en omröstning, säger Anna Carlstedt. Därför vill vi att frågan ska diskuteras vidare i riksstyrelsen och att kongressen kan ge oss mandat att bestämma tid och plats.
Pierre Andersson

Kommentar från Helena Karlsson den 11 maj 2009:
Det här ett dåligt förslag av IOGT-NTO. Ska man spara pengar bör det istället göras en genomgripande ekonomisk granskning. Satsa på billigare lokaler och billigare boende istället, exempelvis. Att inte ha kongress samtidigt som UNF är att hugga av sig benen. Vi vinner så oerhört mycket på att ungdomar och vuxna har kongress samtidigt. Och en kongress är så mycket mer än förhandlingar. Det är kombinationen av party och politik, som UNF brukar säga, som är grejen. För dem (oss) som inte brukar vara ombud är det också viktigt med en kongress där man kan gå på seminarier men också ha chansen att påverka och ta del av förhandlingar. FS förslag är ett steg mot försämrad demokrati, minskad möjlighet till naturlig övergång mellan UNF och IOGT-NTO, och en stor försämring av det största medlemsarrangemang vi har.
Kommentar från Hull den 11 maj 2009:
100 personer i förhandlingslokalen – 45000 medlemmar i IOGT-NTO.
Ska man göra en stor förändring så handlar det väl om att göra alla 45000 medlemmar mer delaktiga i de demokratiska processerna. Det sker inte genom att skapa ett inlåst höstarrangemang för det närmast berörda etablissemanget.
De 100 personerna som känner sig inlåsta kan låta bli att vara ombud, för om de inte förstår att det är en ära att sitta med i det högsta beslutande organet inom IOGT-NTO så tycker jag de kan lämna över till någon annan. Man kan inte både ha kakan och äta upp den…
Det massiva demokratiska nedköpet med rörelseuppdelade kongresser för eliten är uppenbart. Argumentet för förändringen är ekonomiskt, men jag vet att det inte finns någon ekonomisk analys som underlag för beslutet. Denna ska göras först i efterhand… Och med fler kongresser (för de olika förbunden) och arrangemang (ett sommararrangemang kvarstår ju, utöver kongressen) så är det inte svårt att se att den kalkylen kommer bli jobbig…
Jag hoppas att UNF och Junis markerar starkt mot detta rörelsefientliga förslag.
Kommentar från nicklas den 12 maj 2009:
äntligen! jag tror detta är bra för demokratin. vår nuvarande kongress-form (IOGT-NTO) är otroligt kostsam och inbjuder ju varken till demokrati, debatt eller gemenskap med de övriga organisationerna. gör om – gör nytt – gör bra, helt enkelt. en kort kongress kräver nya former och det måste väl ni hålla med om att det är positivt?
Kommentar från Marcus den 13 maj 2009:
Nicklas, det finns så många andra sätt att göra kongressen bättre än att minska möjligheterna för de som är intresserade av vissa frågor men som inte är ombud. De sociala aktiviteterna, det vill säga verkstäder, seminarier, utflykter mm, gör ju att folk åker till kongressen även om de inte är ombud. När de då är på plats kan de slinka in och hänga lite när intressanta ämnen diskuteras. Om man dessutom öppnar upp för mötestorg etc ökar möjligheterna ytterligare för fler att påverka besluten.
Det går att göra en kortare och billigare och bättre kongress, utan att nagga på det sociala hänget.
Anna säger att ombuden inte hinner dricka kaffe med sina kompisar, och därför ska det inte vara kongress på sommaren. FS tycker alltså att det räcker med kompiskaffe vartannat år. Och det måste drickas på sommaren. För på hösten lär det bli komprimerat till max för att hinna med förhandlingarna över en helg. Mitt recept är enkelt. Slå ihop sommarfestivalen och kongressen och gör ett skönt arrangemang som lockar alla medlemmar. Då får vi demokrati på riktigt.
Kommentar från Niklas den 13 maj 2009:
Jag håller med om det mesta som skrivits av Helena, Hull och Marcus.
Som ett tillägg tycker jag dock att argumentet om de stackars ombuden som inte hinner dricka kaffe med sina vänner på kongressen när de sitter ombud är väldigt dåligt.
1. Om de vill dricka kaffe men inte hinner det är det väl snarare mer tid som behövs?
2. Om man på allvar menar att ombuden inte hinner umgås med andra p.g.a. förhandlingar under fem dagar hur tänker man sig då att dessa så intensiva fem förhandlingsdagar ska hinnas med på halva tiden?
3. Den som inte vill vara ombud kan ju välja att inte vara det och hinna umgås med andra istället. Att bli vald till ombud är en ära och jag har inte upplevt att det skulle vara ett problem att hitta folk som vill vara ombud. Med nuvarande system kan ju många människor åka på alla kongresser, men sedan kan det variera lite vilka som är ombud. Det är ju jättebra.
Vad gäller den ekonomiska biten så förstår jag inte att det skulle spara särskilt mycket pengar enbart att lägga förhandlingar och sociala aktiviteter vid olika tidpunkter. Rimligen krävs det mer planering, mer administration och mer information att göra två arrangemang än att göra ett.
Kommentar från nicklas den 13 maj 2009:
1. jag ser inte att IOGT-NTO kommer att förmå förändra det demokratiska upplägget utan att göra något drastiskt dvs ändra format.
2. hur många personer är det egentligen som ”hänger” på en kongress? 4-5000 spänn för en halv sommarvecka kan man väl göra roligare saker för…
3. antalet deltagare har ju minskat, spontanbesökarna gör bara korta nedslag, de flesta är ju där i någon form av ”tjänst”, ett nytt koncept kan väl knappast försämra demokratin?
Kommentar från Helena Karlsson den 14 maj 2009:
nicklas, jag tycker också att kongressen behöver förändras. Man kan gärna göra drastiska saker. Men de ska ske efter att man presenterat ett ordentligt underlag. Både ekonomiskt och efter vad medlemmarna faktiskt tycker. Så som det står i FS beslutsunderlag och som det framkommer i artikeln ovan, så finns inte det underlaget. För lite tid att dricka kaffe eller vaga formuleringar om att det är dyrt, räcker inte för att förändra vårt största medlemsarrangemang så i grunden.
Som jag ser det har kongresserna blivit för stora apparater, och min tolkning är att en orsak till detta är att förbundet(n) har så många projekt och satsningar, och alla vill ha sitt seminarium om just den fråga, bjuda in höjdare som föreläser osv. Det kan vara en god tanke, men det blir för mycket. Kanske är det kansliet som borde hitta andra tillfällen till rådslag och konferenser om olika frågor?
En lite mer avskalad kongress har många poänger. Och framförallt – en ENKLARE, rent lokalmässigt. Svenska Mässan är för mig fel ställe att vara på. Även Elmia. Det känns inte som IOGT-NTO-rörelsen. Jag tror faktiskt att det mycket väl går att hitta skolor, likt den i Östersund där Världskongressen var 1998, som fyller våra behov på praktiska lokaler. Jag tror också att man kan satsa mycket mer på billigare boenden, vilket skulle få fler att komma. Bo hemma hos medlemmar, tillfälliga vandrarhem i en skola osv.
Fråga medlemmarna varför de åker på kongress. Varför åker de inte? Fråga vad de är villiga att betala. Fråga ombuden vad de VERKLIGEN behöver för att kunna fatta beslut. Uppmuntra till att fler suppleanter finns på plats så att ombuden kan bytas av.
Och dela på veckan – ha kongress halva veckan, och andra aktiviteter resten av veckan, och låt förbunden ha detta omlott. På så sätt får alla allting.
Kommentar från Niklas den 14 maj 2009:
Nicklas:
Var kommer siffran 4-5000 kr från? Hur som helst så tror jag att man kan erbjuda billigare lösningar än idag för medlemmar i IOGT-NTO där det verkar saknas delvis. För mig har för övrigt kongressen varit kanske den roligaste veckan på året de två gånger som jag åkt på kongressen. Frågan blir väl snarare hur vi gör att fler känner det lockande och möjligt att åka på kongressen än att vi ska göra en kongress som lockar färre än idag?
Jag vet inte hur många som åker på kongress utan att vara ombud eller anställda eller hur detta antal har minskat, men att färre åker på kongressen är väl inget argument för att göra kongressen till ett arrangemang som endast skulle locka 100-200 personer? För UNF:s del är det i alla fall en ansenlig del som åker på kongress utan att vara ombud, men som på så sätt får ett begrepp om vad kongressen innebär och en del kanske åker som ombud på nästa kongress.
Slutligen så är det klart att man ska kunna tänka nytt. Men jag tror ju inte att bara att något är ”nytt” eller ”modernt” kan vara att argument i sig. Det intressanta när vi förnyar är vad vi vill och vad vi siktar på. Jag tror inte på förnyelse enbart för förnyelsens skull och framför allt så tycker jag att man måste tänka igenom förändringar noga när det gäller kongressen, som är vårt största och viktigaste arrangemang idag.
Kommentar från Åsa Hagelstedt den 12 juni 2009:
Jag tycker att Anna Carlstedt har helt rätt i sin analys. Och jag förstår att UNF gör en annan bedömning.
Som UNF:are är man ofta ledig en hel sommar, möjligtvis med undantag av några veckors sommarjobb. Då känns en vecka kongress jättekul. Men när man jobbar och inte har särskilt lång semester är det mycket att lägga en vecka på en kongress, dessutom till en rätt hög kostnad.
Jag åt igår lunch med en kompis som liksom jag har partner som inte hör till rörelsen. Han konstaterade att när han inte har uppdrag kommer han inte att åka på kongresser längre.
Dom flesta andra organisationer klarar av sina kongresser/stämmor över en helg (möjligtvis långhelg). Exempelvis gör alla politiska partier så. Skulle ni säga att partierna har sämre demokrati än IOGT-NTO?
Demokrati handlar inte heller om längden på själva kongressen utan hur besluten förbereds och förankras.
Kommentar från Niklas den 12 juni 2009:
Åsa:
Visst kan jag till viss mån förstå det problemet, men sen prioriterar man väl olika. Jag är student och måste ju jobba på sommaren, men prioriterar ändå att trixa in min ledighet så att jag kan åka på kongressen.
När det gäller demokratibiten så tror jag dock att det är en väldig styrka att ha ett arrangemang som många medlemmar, och inte bara ombuden, åker på. Speciellt om man utnyttjar detta faktum rätt så tror jag att det kan vara en stor tillgång.
Jag har faktiskt, efter att det är förslaget presenterades, oberoende av detta hört från två personer, som är aktiva i andra ideella organisationer, att de är avundsjuka på IOGT-NTO-rörelsen som lyckas samla så många till sina kongresser.
Kommentar från Helena Karlsson den 16 juni 2009:
Åsa, tror du att fler medlemmar kommer lägga tid och pengar på att åka på ett sommararrangemang utan kongress då? Jag är själv ganska tveksam för egen del, måste jag säga. Det är kombinationen med förhandlingar, vilket gör att ”alla är där” som bidrar till att jag vill åka.
Vi kommer aldrig få alla att åka på kongress. Men det gäller att fundera på vad som är mest värt. En gemensam kongress med UNF tycker jag är värt oerhört mycket.
Varför kan inte förbundet bjuda in till en mer förutsättningslös diskussion där erfarna arrangörer och engagerade medlemmar får komma med idéer om hur vi ökar demokratin och gör kongressen billigare att åka på? Detta är det största medlemsarrangemang vi har- så släpp in medlemmarna i att skapa det.
Pingback från Kongresser ska vara både party och politik | Accent – en tidning från IOGT-NTO den 10 juli 2009:
[...] Se också: Förbunden oeniga om kortare höstkongress [...]